Avanne ja kehonkuva | Dansac FI

COVID-19 pandemian vaikutus toimintaamme Lisätietoja

Avanne ja kehonkuva

Kehosi on erilainen avanneleikkauksen jälkeen, joten sinulla saattaa herätä kysymyksiä omaan kehonkuvaan liittyen. Omia tuntemuksia kannattaa kuunnella ja opetella käsittelemään niitä.

man-observing-stoma-pouch-on-his-abdomen-thinking-about-body-image-concerns-with-a-stoma

Vinkkejä kehonkuvan hyväksymiseen avanneleikkauksen jälkeen

Avanteen tekeminen tarkoittaa merkittäviä muutoksia kehonkuvaan, sekä fyysisesti että henkisesti. Mukautuminen ja hyväksyminen ottavat usein aikaa, joten anna itsellesi aikaa tottua avanteeseen. Ole kärsivällinen, yritä pysytellä positiivisena ja hae apua, jos sitä tarvitset.

Alussa tulevien kehonkuvaan liittyvien tunteiden käsittely

Muuttuvan kehon hyväksyminen voi olla hämmentävää riippumatta siitä, mistä syystä avanne on tehty ja onko se väliaikainen vai pysyvä. Ole avoin ja rehellinen läheisillesi, sillä se on yksi tärkeimmistä asioista käsiteltäessä alussa tulevia tunteita.

Yritä selittää läheisille, millaisia tunteita sinulla on kehoasi kohtaan, kun siinä on avanne. Sinulle saattaa tulla myös voimakkaan negatiivisia tunteita, jotka voivat vaikuttaa identiteettiisi ja johtaa vähentyneeseen sosiaalisuuteen sekä siihen, kuinka käyttäydyt muiden seurassa. Negatiiviset tunteet saattavat johtaa jopa ahdistukseen tai masennukseen. Keskustele avoimesti läheistesi kanssa ja anna heidän olla apuna.

Kannattaa muistaa, että myös avannehoitajalta voi pyytää apua, sillä heidät on koulutettu tukemaan myös sopeutumis- ja toipumisvaiheessa. Et siis ole yksin. Kaikki avanteen kanssa elävät ovat käyneet läpi erilaisia tunteita. Todennäköisesti avannehoitajasi on hyvä kuuntelija, ymmärtää tunteitasi ja voi tarvittaessa ohjata muun ammattiavun pariin.

Vinkkejä kehonkuvaan liittyvien tunteiden hallintaan

  • Älä välttele uusia paikkoja tai uusien ihmisten tapaamista. Välttely voi vahvistaa tunnetta, että sinua tuijotetaan sosiaalisissa tilanteissa. Todellisuudessa näin kuitenkin tapahtuu harvoin.
  • Harjoittele vastauksia tai yhden lauseen ilmauksia, jotka siirtävät sinut tarvittaessa pois keskustelun keskipisteestä ja ohjaavat juttelua uusiin aiheisiin. Voit esimerkiksi hymyillä ja sanoa: "No niin, se minusta, puhutaanpa sinusta".
  • Muistele, mikä sinussa viehätti alun perin kumppaniasi. Todennäköisesti vatsallasi ei ollut paljoakaan tekemistä alun ihastumisen kanssa, joten keskity vahvuuksiisi. Tunnista, mikä sinussa ja ulkonäössäsi on positiivista. Sano se ääneen, jotta kuulet ja uskot sen.
  • Ajattele avannettasi positiivisesti. Ehkä avanteesi voi kuvastaa hyvinvointia ja vapautta sairaudesta. Vaali tätä tunnetta ja jaa se muiden kanssa, jotta se vahvistuu.